Kalltärer

Kalltärer



Kärt barn har många namn och säkert lika många sätt att göra dem på. 
Andra kallar dem för tofflor, korta sockor eller helt enkelt sofflor, en blandras mellan sockor och tofflor.

I min familj så kallas de för Kalltärer. 

Det kommer från att jag satt i varma Spanien och frivirkade på ett par när en kompis frågade vad jag gjorde. Jag förklarade vad det skulle bli samtidigt som min man sarkastiskt, med tanke på värmen, sa ”-Ja för kallt är ’e”  Då säger kompisen som inte riktigt hörde vad min man sa; ”-Jaha du gör Kalltärer!” Sim sala bim; nu för tiden så heter de alltså Kalltärer hemma hos oss.

Material:
Vilket garn som helst där man använder virknål/stickor 4 mm.
Perfekt sätt att bli av med restgarner och ändå få nått skönt att ha på sig.

Virknål 4 mm.

Jag virkar runt i spiral så markera gärna början av varje varv med en markör eller garnsnutt. 


v 1: Gör en magic loop med 6 fm     (6 m)

v 2: 2 hst i varje m     (12 m)

v 3: *2 hst i samma m, 1 hst i nästa* x 6     (18 m)

v 4: *2 hst i samma m, 1 hst två gånger * x 6     (24 m)

v 5: *2 hst i samma m, 1 hst tre gånger* x 6     (30 m)

Ifall du vill göra en herr-kalltär så fortsätter du med ett till varv ökning (v 6), annars slutar du öka här. 

v 6: Herrstorlek: *2 hst i samma m, 1 hst fyra gånger* x 6     (36 m)

v 7 - 18 ca  Efter ökningsvarven så gör du en hst per maska tills hela arbetet mäter 12 cm för stl 39.  (15 - 16 cm för herrstorlek) 

Lättast är att mäta på foten den skall sitta. När hela främre delen av foten är täckt och arbetet är framme vid ankeln så är det dags att virka fram och tillbaka istället. 




Här börjar jag virka den bakre delen av Kalltären.

v 21: 2 lm, vänd, 1 hst i varje maska. 1 hst i samma maska som du vände i. 

v 22 - 34 : 2 lm, vänd, 1 hst i varje maska     (31 m)

Vik arbetet på mitten och virka ihop sidorna med sm.
Fäst tråden. 




Det skall kännas som om den är för liten eftersom den töjer sig sedan! 

Ifall man vill så kan man virka en kant runt öppningen så klart :)


//Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar